Accés al contingut Accés al menú de la secció
Inici  > Gestió de les emocions
 

Gestió de les emocions

Gestió de les emocions
El coneixement, la gestió i el desenvolupament de les habilitats emocionals en l’àmbit personal, social i laboral és un tema d’interès creixent.

Ser conscients del què ens passa i aprendre a controlar els nostres sentiments i emocions contribueix al nostre benestar més íntim però també a acomplir la tasca com a professionals de la intervenció social de forma més eficaç i serena. Els materials del dossier permeten conèixer diversos aspectes d’aquest tema.

Per ampliar i completar la informació podeu consultar el dossier sobre Educació i intel·ligència emocional, publicat per DIXIT l’any 2012.

Tots els documents referenciats estan disponibles per a consulta i préstec als centres DIXIT.


Data de publicació: 23 d’octubre de 2018

Elaborat per: DIXIT Centre de Documentació de Serveis Socials


Monografies

Alabart Saludes, Miquel Àngel; Martínez Pardo, Eva. Educació emocional i família: el viatge comença a casa. Barcelona: Graó, 2016. 142 p. (Família i Educació; 23)
Llibre que ofereix reflexions i propostes per conèixer millor les dinàmiques emocionals que s’estableixen en el sistema familiar i per actuar de manera respectuosa i assertiva per tal d’enfortir la vida emocional dels seus components.

Carpena, Anna. La empatía es posible: educación emocional para una sociedad empática. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2015. 208 p. (Aprender a ser. Educación en valores)
Amb pròleg de Rafael Bisquerra, aquest manual fa una reflexió sobre la capacitat d’empatia de l’ésser humà i proposa un seguit de recursos i activitats per ajudar-nos a prendre’n conciència i fer-la créixer des de la infància.

Conangla, M. Mercè; Bisquerra, Rafael; Soler, Jaume. La força de la gravitació emocional: un viatge extraordinari per l'univers de les emocions. Barcelona: UOC, 2016. 249 p. (Manuals; 251. Psicologia)
Els autors plantegen un viatge d’exploració i descobriment en un univers fictici per tractar les emocions, comprendre-les millor i aconseguir l’equilibri emocional. Començant per les galàxies Por, Ira i Tristesa, es pot arribar a la constel·lació Lluminosa conformada pels planetes Confiança, Serenitat i Alegria, tot resolent reptes, responent preguntes i fent algunes eleccions.

Extremera, Natalio; Fernández, PabloInteligencia emocional y educación. Madrid: Grupo 5, 2015. 138 p. (Psicología, bienestar y salud; 7)
L’obra explica que el desenvolupament de les habilitats emocionals durant l'edat escolar és un factor clau per afavorir un bon nivell de benestar personal, un millor rendiment acadèmic i un funcionament social positiu tant dins com fora de l'aula. Inclou exercicis pràctics i annexos per conèixer el perfil emocional dels infants, elaborar un registre emocional, etc.

Gallego Matellán, Mar. Educación emocional con y sin TDAH. Madrid: Editorial EOS, 2015. 174 p. (Gestión emocional)
L’autora proposa un seguit de mesures per educar i conviure amb infants amb TDAH, tant en l’àmbit escolar com familiar. Potencia les relacions escola-família en base a les necessitats de l’infant. Llibre prologat per Rafael Bisquerra.

Goleman, Daniel; Bennett; Lisa; Barlow, Zenobia. Eco educación: educadores implicados en el desarrollo de la inteligencia emocional, social y ecológica. Barcelona: Juventud, 2013. 196 p.
Obra que mostra les experiències d’educadors compromesos amb la preservació del medi ambient i la natura que, mitjançant el model d’aprenentatge emocional i social de Daniel Goleman treballen per a potenciar i desenvolupar l’empatia amb totes les formes de vida.

Gutiérrez Lestón, Cristina. Emoquadern: educació emocional a casa: guia pràctica. Barcelona: Salvatella, 2017. 132 p.
Guia dirigida als pares i mares que ofereix dinàmiques i jocs per ajudar-los a potenciar en l’àmbit familiar l’autoestima, l’autonomia, l’empatia, etc., dels seus fills i filles. Els jocs han estat provats prèviament per centenars d’infants i famílies a “La Granja”, granja escola de Santa Maria de Palautordera.

Horno Goicoechea, Pepa. Educando la alegría. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2017. 133 p. (Amae)
A l’epíleg, l’autora escriu: “Se trata, por tanto, de elegir qué cultivar. En este libro yo te he propuesto cultivar la alegría. Y cultivarla como una opción consciente. Convertirla en una herramienta educativa clave y de forma sistemática, no ocasional. Que sea el motor emocional que posibilite el desarrollo pleno de nuestros niños, niñas y adolescentes. Porque si tengo razón, a más alegría, llegará más alegría y a menos alegría, ellos y ellas sentirán menos alegría. Y sin alegría no hay movimiento, ni intimidad, ni crecimiento ni resiliencia. Ni, sobre todo, valor”.

Muñoz López, Joaquín. Sabiduría emocional y social: protocolo de intervención social mediante la inteligencia emocional (PISIEM). Barcelona: Bosch, 2014.  437 p.
Llibre pràctic que conté un protocol per abordar i treballar la part emocional en la intervenció social a partir de la intel·ligència emocional i mitjançant les pròpies habilitats socio-emocionals. Per fer-ho possible, es proporcionen coneixements, pautes i tècniques per desenvolupar aquestes habilitats. Es descriuen pautes per treballar amb les emocions dels clients i exemples reals per il·lustrar els conceptes.

Palabras de niño. Barcelona: Plataforma, 2014. [178 p.]
Llibre que recull els pensaments i les frases reals d’infants participants en els tallers de “La Granja” de Santa Maria de Palautordera, en els quals es va potenciar la educació emocional i l’escolta activa, el temps per parar, pensar, respirar i sentir.

Pfaff, Donald W.; Sherman, Sandra. El cerebro altruista: por qué somos naturalmente buenos. Barcelona: Herder, 2017. 365 p. (3P: psicopatología y psicoterapia de las psicosis)
Estudi que mostra des de la neurociència com l’empatia i l’altruisme són un comportament humà espontani i natural, i  com el funcionament del cervell recompensa la nostra conducta ètica. Per tant podem treballar i cultivar aquest aspecte de la naturalesa humana per tal d’enfortir-lo enfront de les influències socials adverses.

Programa INTEMO: guía para mejorar la inteligencia emocional de los adolescentes. Madrid: Pirámide, 2013. 186 p. + 1 disc òptic (CD-ROM). (Ojos solares. Programas)
Guia pràctica per aprendre a ensenyar i a desenvolupar de forma activa les competències emocionals dels adolescents. Les activitats s’estructuren segons els quatre pilars del model teòric d’Intel·ligència emocional dels professors John Mayer y Peter Salovey: percepció i expressió, facilitació, comprensió i regulació emocional.

Romagosa, Montserrat. Las necesidades emocionales en niños con altas capacidades. Archidona, (Málaga): Aljibe, 2013. 106 p.
Manual prologat per Rafael Bisquerra que analitza les necessitats emocionals dels infants amb altes capacitats per tal de copsar com senten, viuen i pateixen i ajudar-los a acceptar-se i a entendre els seus sentiments i accions.

Sevillá Gascó, Juan; Pastor Gimeno, Carmen. Domando al dragón: terapia cognitivo-conductual para el enfado patológico. Madrid: Alianza, 2016. 352 p.
Manual per al tractament de l’enuig patològic, per entendre la seva conceptualització i  avaluació, i abordar la seva intervenció a partir de les estratègies més innovadores basades en aproximacions cognitives, d’entrenament d’habilitats, conductuals i filosòfiques.

Articles

Alabart, Miquel Àngel. "Entrevista a Laura Gutman: "les mares no podem ni hem d'estar soles". A: Viure en família, núm. 72 (gener-febrer 2018), p. 46-49

Alonso Alberca, Natalia, et al. "Conocimiento emocional y conducta disruptiva: evidencia preliminar para la prevención temprana de la conducta antisocial". A: International e-journal of criminal sciences, nº 11, 2017, p. 1-16
Consulta en línia

Alsina Masmitjana, Gemma; Gard Buscarons, Sílvia Isis. "La intervenció positiva: ensenyar habilitats a infants i adolescents amb dificultats de regulació del comportament i les emocions". A: Butlletí d'Inf@ncia, núm. 79 (juny 2014), 9 p.
Consulta en línia

Bisquerra Alzina, Rafael. "Educació emocional: de la recerca a la pràctica fonamentada". A: Revista Catalana de Pedagogia, nº 13 (maig 2018), p. 145-171
Consulta en línia

Bisquerra Alzina, Rafael; Hernández Paniello, Silvia. "Psicología positiva, educación emocional y el programa Aulas felices". A: Papeles del psicólogo, vol. 38, núm. 1 (ene./abr. 2017), p. 58-65
Consulta en línia

Bisquerra Alzina, Rafael; Pérez escoda, Núria. "Importància i necessitat de l'educació emocional a la infància i l'adolescència". A: Butlletí d'Inf@ncia, núm. 55 (març 2012), 7 p.
Consulta en línia

Carretero Moreno, Carmen. "Mindfulness y educación emocional en la educación social: reconstruirse para apoyar la reconstrucción del otro. El poder terapéutico del cuento como experiencia". A: RES: Revista de Educación Social, núm. 24 (2017), p. 1060-1068
Consulta en línia

Lavee, Einat; Strier, Roni. "Social workers' emotional labour with families in poverty: neoliberal fatigue?". A: Child & family social work, vol, 23, issue 3 (aug. 2018), p. 504-512

López Jiménez, Paco. "Competències socioemocionals i salut en educació social". A: Educació social: revista d'intervenció socioeducativa, núm. 66 (agost 2017), p. 51-69
Consulta en línia

Nobile, Mariana. "Sobre la ‘Educación Emocional’: subjetividad y psicologización en la modernidad tardía". A: Digithum, núm. 20 (jul. 2017), p. 22-33
Consulta en línia

DIXIT TV

Alesanco, Eva. Conferència "Educació emocional en la intervenció social: aprenent de la marató": Barcelona, 21 de maig de 2014. Barcelona: Departament de Benestar Social i Família, DIXIT Centre de Documentació de Serveis Socials, 2014. 1 fitxer de videostreamming (ca. 66 min)
Consulta en línia
La ponent, docent de l’Associació Formació i Desenvolupament, psicòloga, terapeuta familiar sistèmica i corredora de maratons, va parlar de l'autoconeixement, de la superació d'obstacles i del desànim com a experiències de superació que poden ajudar a adquirir estratègies i eines aplicables en qualsevol àmbit de la vida quotidiana i professional.

Bach, Eva. Conferència "La família com a escola de creixement i de resiliència": Vic, 27 de novembre de 2013. Barcelona: Departament de Benestar Social i Família, DIXIT Centre de Documentació de Serveis Socials, 2013. 1 fitxer de videostreamming (ca. 82 min)
Consulta en línia
Eva Bach, especialista en desenvolupament personal, intel·ligència emocional, comunicació i relacions interpersonals, va parlar sobre la força emocional dels vincles familiars, sobre com les famílies poden crear vincles d’una manera saludable, convertint les dificultats i les vivències doloroses en aliades per créixer i transformar-se.

Berché, Javier. Conferència "Educació emocional dels alumnes amb altes capacitats intel·lectuals": Vic, 11 d'abril de 2018. Barcelona: Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, DIXIT Centre de Documentació de Serveis Socials, 2018. 1 fitxer de videostreamming (ca. 47 min)
Consulta en línia
Berché, pediatre expert en superdotació, va incidir en la importància de la detecció de les altes capacitats per tal de poder fer un bon acompanyament de l'infant i assegurar el seu correcte desenvolupament educatiu i emocional.

Bisquerra, Rafael. Conferència "Competències emocionals i benestar": Barcelona, 29 de novembre de 2012. Barcelona: Departament de Benestar Social i Família, DIXIT Centre de Documentació de Serveis Socials, 2012. 1 fitxer de videostreamming (ca. 92 min)
Consulta en línia
Rafel Bisquerra, catedràtic d'orientació psicopedagògica a la Universitat de Barcelona i director de diversos màsters i postgraus sobre aquesta matèria, va mostrar com una bona gestió de les emocions ens pot ajudar a conèixer-les i regular-les per a motivar-nos en el dia a dia laboral i personal.  També va reflexionar sobre conceptes com la consciència, la regulació, l’autonomia emocional i la intel·ligència interpersonal. 

Espar, Xesco. Conferència "Quatre estratègies per mirar el futur amb optimisme": Barcelona, 19 d'abril de 2018. Barcelona: Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, DIXIT Centre de Documentació de Serveis Socials, 2018. 1 fitxer de videostreamming (ca. 94 min)
Consulta en línia
Espar, exentrenador d'handbol del FC Barcelona i professor universitari, va analitzar les fortaleses de què disposa el professional de l’àmbit social per afrontar el futur amb optimisme que es basen en quatre estratègies: l'emoció, el creixement personal, el treball en equip i la capacitat d’influir positivament en altres persones.

Julià, Oriol. Conferència "Educar la interioritat dels adolescents": Barcelona, 17 de novembre de 2016. Barcelona: Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, DIXIT Centre de Documentació de Serveis Socials, 2016. 1 fitxer de videostreamming (ca. 109 min)
Consulta en línia
La conferència, que va tenir un format participatiu, va reflexionar sobre quin ha de ser el paper dels educadors en l’acompanyament a la introspecció i la interioritat dels adolescents. També es van aportar un seguit de recursos per generar el clima adequat i promoure la comunicació de sentiments i emocions.

Larumbe, Nerea. Conferència "Atenció psicosocial en situacions d’emergència i fort impacte emocional": Barcelona, 27 d'octubre de 2016. Barcelona: Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, DIXIT Centre de Documentació de Serveis Socials, 2016. 1 fitxer de videostreamming (ca. 51 min)
Consulta en línia
Larumbe, psicòloga experta en el tema, va exposar els diferents nivells d’intervenció psicosocials, tant en el moment de la situació de crisi com posteriorment, de les possibles actuacions preventives, i també dels factors d’estrès i cura dels professionals que cal tenir en compte.

Martín, Miguel. Conferència "La intel·ligència emocional dins l’àmbit social": Vic, 14 d'abril de 2015; Barcelona, 1 de febrer de 2018. Barcelona: Departament de Benestar Social i Família, DIXIT Centre de Documentació de Serveis Socials, 2015. 1 fitxer de videostreamming (ca. 94 min)
Consulta en línia
Sovint els professionals de l’àmbit social es troben en situacions de dificultat que posen en joc les emocions no només durant la seva intervenció, sinó també per a cuidar-se. Miguel Martín va explicar com s’està aplicant la metodologia de la intel·ligencia emocional dins l’entorn social, tot mostrant experiències diverses.

Viñas, Anna. Conferència "Posem en joc les emocions del professional d’ajuda!": Barcelona, 8 de març de 2018; Tarragona, 16 de març de 2018. Barcelona: Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, DIXIT Centre de Documentació de Serveis Socials, 2018. 1 fitxer de videostreamming (ca 66 min)
Consulta en línia
Anna Viñas, educadora social, psicopedagoga i terapeuta familiar sistèmica, va mostrar com el fet de posar en joc aspectes com les creences o les emocions permet fer un bon ús dels propis recursos relacionals i, alhora, protegir-se de la desmotivació i del desgast professional.

VIII Jornades "Posem en joc l'educador/a": competències emocionals de l'educador/a social: Lleida, 27 de novembre de 2015. Lleida: Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Lleida, 2015. 3 fitxers de videostreamming (ca. 268 min)
Consulta en línia
Jornades organitzades pels Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Lleida en col·laboració amb la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat de Lleida i el Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya. Sota el lema "Competències emocionals de l’educador/a social", es va reflexionar, analitzar i valorar les competències emocionals dels educadors i educadores que exerceixen la seva tasca en centres d’atenció i protecció a la infància i adolescència.

Recursos i entitats

Benestar emocional: equilibri emocional
La Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya XTEC ofereix, en el marc del Pla Salut Escola i Comunitat, un recull d’activitats i recursos relacionats amb l'expressió i gestió de les emocions, i per treballar l'autoconeixement, l'autoestima, l'autoregulació, etc., amb els infants i adolescents. També s’hi pot trobar recursos sobre Afectivitat i socialització: habilitats socials, relacionats amb les relacions afectivo-sexuals, la identitat, la diversitat, l'empatia, l'assertivitat, la presa de decisions, el pensament crític, etc.

FAROS
Observatori de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona sobre la salut i el benestar dels infants. Hi trobem, entre molts altres, recursos i consells adreçats a les famílies sobre benestar emocional, educació de les emocions, gestió de situacions difícils, etc.

Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica (GROP)
Grup de recerca creat al 1997 a la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona dirigit en una primera etapa pel seu fundador el Dr. Rafael Bisquerra Alzina. A partir de 2008 el dirigeix Dra. Núria Pérez Escoda. És un grup interuniversitari, integrat per professorat de la Universitat de Barcelona i professorat de la Universitat de Lleida. La línia principal de recerca és l’educació emocional.

Jornades d’educació emocional
El maig de 2019 se celebrarà la 15a edició d’aquestes jornades, organitzades per la Universitat de Barcelona, el Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica (GROP) i ICE de la Universitat de Barcelona. A l’enllaç s’hi poden consultar els materials i vídeos de les edicions anteriors.


Data d'actualització: 23.10.2018